“Cal una major vinculació del parlamentari amb la seva circumscripció, que els electors
identifiquin molt millor els seus representants i els puguin demanar comptes amb
més facilitat”
Divendres 27 de
setembre vaig participar al Senat en la taular rodona Parlamento y la crisis de representación en el marc de les Terceras Jornadas de la Asociación Española
de Letrados de Parlamentos. Hi vam ser presents representants dels sis
grups parlamentaris del senat i a mi em va correspondre representar l’Entesa
pel Progrés de Catalunya.
Durant la meva
intervenció vaig desenvolupar la tesi que la crisi de representativitat és tan
antiga com el propi sistema democràtic. Ja en l’antiga Grècia, la democràcia
original sorgida en el marc de les Polis, la més important de les quals fou
Atenes, excloïa de la participació la majoria de les persones que hi vivien.
Els no ciutadans, anomenats metecs, els esclaus, les dones i els menors d’edat
no votaven. Això feia que poguessin participar no més del 10% de la població i
que, sobretot, els metecs reclamessin l’accés a la ciutadania, cosa que
paradoxalment els fou més fàcil a les darreries del segle IV aC, quan va entrar
en crisi el sistema de les polis i es va produir l’adveniment de les monarquies
hel·lenístiques.
Sense anar tan
enrere, amb l’adveniment de les democràcies liberals amb la guerra de la
independència dels EUA i la revolució Francesa al segle XVIII i l’expansió
posterior per Europa al segle XIX, veiem com es desenvolupa el nou moviment
obrer i ideologies noves com el marxisme i l’anarquisme que qüestionen el
sistema de “democràcia burgesa” en el qual no s’hi senten representats.
A Espanya, bona
part del segle XIX, si exceptuem el trienni liberal, amb la Constitució de Cadis,
i el període que s’inicia amb la “Gloriosa” i la constitució de 1869, fins al
1875 tenim un sistema de vot censatari, que limita aquest dret als mitjans i
grans contribuents deixant fora la majoria de la població. Aquest sistema va
deixar de ser vigent per llei l’any 1890, però el sistema bipartidista de la
Restauració, instaurat per la constitució de 1876, feta per Antonio Cánovas del
Castillo, deixava fora del joc institucional molts sectors. Hi havia el gobierno de su majestad i la oposición de su majestat, sempre
conservadors i liberals per rigorós ordre. Ironitzant, podríem dir que hi havia
també la oposición a su majestat, heterogènia
però real i on podíem situar els republicans unionistes o federalistes, el
moviment obrer, els incipients regionalismes i, fins i tot, els carlistes. Tot
aquest sistema entra en crisi després de la desfeta de 1898 i, passant per la
dictadura de Primo de Rivera, va concloure amb la Segona República. No serà
fins la constitució de 1931 que s’implantà el veritable sufragi universal,
incloent el vot femení. Amb l’adveniment de la dictadura franquista, el vot per
sufragi universal no es recupera de manera provisional fins al 1977 i es
consolida amb la constitució de 1978.
Avui, amb una
democràcia consolidada per primera vegada en tota la nostra història, assistim
a un qüestionament de la representativitat de les institucions. Això, sense
dubte, és degut a l’adveniment de la societat de la informació que permet
seguir la informació política i l’activitat de les institucions de manera
immediata i això comporta més ànsia per participar. I més recentment, d’ençà el
2008, l’arribada de la més gran crisi econòmica d’ençà el 1929, que ha
generalitzat el descontent amb els respectius governs arreu d’Europa, amb
poques excepcions. A Espanya, a diferència de democràcies antigues com ara la
francesa, no és aliena a la desafecció un cert substrat sociològic d’origen
franquista que qüestiona la democràcia liberal i el sistema de partits.
Aquesta situació,
per més que no sigui nova, certament obliga a donar una resposta clara i eficaç
a la demanda ciutadana per part de les institucions i entre elles als partits
polítics. Precisament per no posar en perill el propi sistema i consolidar-lo per al futur, evitant el seu
col·lapse, que podria donar pas de nou a solucions populistes, que derivessin
en règims autoritaris.
Cal aprofundir en
la transparència de les institucions i de l’activitat dels representants
polítics, tot i que el projecte de llei presentat pel govern del PP, i en aquests moments a debat en el Senat, és
marcadament insuficient. Així mateix, cal una molt més gran vinculació del
parlamentari amb la seva circumscripció, cal que els electors identifiquin molt
millor els seus representants i els puguin demanar comptes amb molta més
facilitat. Per a això, una bona solució
és el sistema de circumscripció uninominal, circumscripcions petites amb un sol
representant. Aquest sistema, però, te el handicap de ser profundament injust i
no reflectir la pluralitat de les opcions polítiques concurrents, per això se
li han d’aplicar mesures correctores que garanteixin la necessària i
imprescindible pluralitat. Sense ser perfecte, un bon referent és el sistema
electoral alemany. Cal treballar i aprofundir en aquestes reflexions i moltes
altres, pel bé del propi sistema democràtic.
1 comentari:
Molt bo Joan, una gran anàlisi històrica per entendre el present
Publica un comentari a l'entrada