dilluns, 2 d’octubre del 2006

Un nou punt d'encontre, Renfe

L’evolució i el progrés són característiques gairebé intrínsiques de les ciutats, en canvi gairebé permanent, per millorar, per adaptar-se a les noves necessitats, a les noves maneres d’entendre la vida i viure-la: per créixer. Des de l’arribada a l’alcaldia de Tortosa i des del PSC, sempre hem tingut clar aquest concepte de ciutat, de i per a les persones, i en aquest anhel hem estat treballat inesgotablement al llarg d’aquests gairebé vuit anys de mandat.
Hi havia molta feina per fer, és cert. Veníem d’un període d’estancament i immobilisme que calia superar. Posar fil a l’agulla ha estat una tasca àrdua i, de vegades, complicada, però avui veiem i recollim els fruits de tantes i tantes hores esmerçades en construir aquesta ciutat de tots i totes. Fidels a un model de ciutat que es basava, sobretot, en un creixement equilibrat hem elaborat un nou pla general, que té en compte aquesta premissa, estem desenvolupant el Pla Integral del Casc Antic de Tortosa (PINCAT), que permetrà la recuperació de la nostra ciutat històrica i que ha rebut una important injecció de la Generalitat, i hem construït un seguit d’equipaments de gran importància com a capital de l’Ebre com són el nou pavelló firal, la biblioteca Marcel·lí Domingo o les rehabilitacions de l’antiga església Sant Domènec i l’Escorxador. Tot això sense oblidar la tasca feta als nostres pobles, on hem construït, entre altres, dos nous casals culturals.
Però la nostra feina és continuar avançant, per no quedar-nos enrere. Hi ha encara més projectes, més millores, perquè la nostra ciutadania és moderna, avanguardista i vol també tots els avantatges propis de l’estat del benestar. En aquest sentit, amb vista al proper mandat, el gran projecte serà el desenvolupament urbanístic dels antics terrenys de Renfe, que adquirirem en breu. Aquest projecte és el que canviarà definitivament la imatge de la ciutat un cop aconseguit l’equilibri urbanístic en el casc urbà de la nostra ciutat i ara la nostra aposta és potenciar el seu centre. Mitjançant el conveni amb Renfe, eliminarem el gran obstacle que és la via dels ferrocarril, que separa les dos parts de l’eixample noucentista, i que ens permetrà la continuïtat des de la plaça d’Alfons XII, amb la connexió dels carrers Màrtirs 1640 i Cervantes amb la Ronda Docs.
El nou centre s’estructurarà, així, a partir d’una gran rambla que seguirà el traçat ferroviari des de l’estació fins al riu. La superfície total afectada per l’actuació és de 56.196 metres quadrats, 22.295 dels quals són els que comparem a Renfe, amb una inversió de 3.600.000 d’euros. Una dada significativa del projecte és que un 85% de la seva superfície estarà destinada a espai públic. Això suposa una edificabilitat prudent d’1,10 m2 per metre quadrat de sòl, el que representa una sostre de 24.524 metres quadrats, amb un 55% destinat a habitatges i un 45% per a usos lúdics, comercials i terciaris. Es pot comprovar que l’objectiu és que sigui un espai molt obert, amb força zona verda i grans carrers. Exemple de la filosofia de creixement de les ciutats actuals, més còmodes, més agradables, ciutats per ser-hi i estar-hi.
I, evidentment, l’altre gran atractiu d’aquest nou espai que guanyem per a la ciutat per a tots els tortosins i tortosines és aquest 45% per a usos lúdics, comercials i terciaris, que han d’encabir 6.000 m2 de superfícies comercials mitjanes que se sumaran als 9.000 m2 del barri de Ferreries, previstes en el Pla d’Orientació d’Equipaments Comercials. Aquesta nova àrea potent ha de reforçar el centre comercial i el seu lideratge en tota la gran àrea d’influència tradicional del comerç tortosí com són les Terres de l’Ebre, el Matarranya i el Maestrat.Per tant, Tortosa, amb el PSC i les polítiques decidides adreçades a les persones hem apostat perquè la nostra ciutat canviï, es mogui, perquè el moviment és vida. I mirar enrere, està clar, que ja no ens val la pena.